succesfactoren van evenement The Next Web

Evenement The Next Web – succesfactoren

Interview met organisator Boris Veldhuijzen van Zanten

The Next Web Conference is hét wereldcongres op het snijvlak van internet en ondernemen. Een paar duizend deelnemers komen samen om het programma te beleven en om contacten te leggen. Ondanks de schaalgrootte willen de organisatoren Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive een warme, persoonlijk sfeer creëren.

Wat maakt The Next Web Conference bijzonder?

Toen wij ons evenement gingen organiseren, was ons vertrekpunt om goede sprekers uit te nodigen. Om de kosten te dekken verkochten we kaartjes. Later hoorden we dat professionele organisatoren starten met het werven van sponsors. Die sponsors beloven zij ook vaak een plek in het programma. Vanaf de eerste editie doen wij dat anders; wij stellen de bezoeker centraal en werken hard aan een onafhankelijk programma dat tot de verbeelding spreekt. Omdat onze bezoekers daarover zo enthousiast zijn, trekken we nu automatisch sponsors aan. Bij ons eerste congres hadden we geen geld om een sprekersdiner te organiseren. De avond voor het evenement hebben we de sprekers bij ons thuis uitgenodigd. We stonden zelf in de keuken, na het eten hielpen een paar sprekers met de afwas. Daar hebben we nu een gewoonte van gemaakt. Op elk vlak willen we een warme en persoonlijke sfeer creëren. Tijdens het evenement lopen we steeds rond en gaan met zoveel mogelijk bezoekers in gesprek.

Hoe stel je het programma samen?

De ene bezoeker komt met een notitieblokje, de andere is vooral op zoek naar inspiratie. Een goed programma is dus vooral afwisselend. De ene spreker behandelt een technisch Boris Veldhuijzen van Zanten, organisator The Next Web Conference onderwerp en de volgende heeft een revolutionaire visie. We nodigen graag schrijvers van boeken uit, die hebben meer te vertellen dan de meeste CEO’s. Bestuurders mogen zich meestal niet uitspreken over toekomstige ontwikkelingen, terwijl onze deelnemers daar juist in geïnteresseerd zijn. CEO’s van toonaangevende bedrijven nemen we wel op in het programma om publiek te trekken, maar we vragen hen bijvoorbeeld om te vertellen over hun domste beslissingen. Met iedere spreker hebben we vooraf een uitgebreid overleg, het liefste nemen we dan direct hun presentatie door. In het programma bieden we de deelnemers geen gelegenheid om vragen te stellen. In plaats daarvan benadrukken we dat we elke spreker hebben uitgenodigd om na afloop aan de bar in gesprek te gaan met deelnemers.

Hoe maak je het makkelijk om te netwerken op jullie evenement?

Bij ons evenement draait het niet alleen om de sprekers, het netwerken is minstens zo belangrijk. Startups bezoeken ons evenement om investeerders te ontmoeten. Wij creëren de omstandigheden om goed te kunnen netwerken. Als bezoeker kun je vooraf afspraken inplannen via onze website. Op het evenement bieden we een investor corner en een press area. Je kunt zelfs een Personal Assistant bij ons bestellen, die je afspraken voor je coördineert.

Hoe werf je deelnemers voor jullie evenement?

Ons blog is internationaal één van de best gelezen media over technologie. Daar verschijnt steeds nieuws over de conferentie. Het hele jaar door leven we toe naar ons evenement, we maken zo nu en dan een spreker bekend. Dat werkt beter dan in één keer het hele programma bekend maken, want dan heb je daarna niets meer te melden. We berichten ook over onze persoonlijke betrokkenheid. Als we een avond samen badges vouwen, dan plaatsen we een foto met een korte tekst.

Welk evenement had jij zelf niet willen missen?

Aan de vooravond van de internethype heb ik in 1999 een internetconferentie van WIRED bezocht in New York City. Het was mijn eerste bezoek aan een congres, met een blocnote in de hand heb ik het programma intensief gevolgd. Er waren heel goede sprekers, na afloop kwam je makkelijk met hen in gesprek. Er waren zo’n duizend deelnemers, maar toch was er een intieme sfeer.

Boris Veldhuijzen van Zanten over The Next Web
Zakelijk evenement organiseren – tips

Het evenement dat niemand wil missen

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt bij het organiseren van evenementen die niemand wil missen.

Aaaaha! organiseerde een serie masterclasses voor organisatoren en verzamelde hun beste tips.

Die tips zijn gebundeld in het boek ‘Het evenement dat niemand wil missen

Tip!

Terugkomdag

We denken graag met je mee!
In een vrijblijvende, gratis brainstorm (videocall) helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.

Plan een online brainstorm

Het evenement dat niemand wil missen

Leestip! ‘Het evenement dat niemand wil missen – hoe organiseer je dat?’
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.

Bestel het boek