eventmarketing succes Aad Ouborg

Eventmarketing succes – Princess

Interview met ondernemer Aad Ouborg

Over het eventmarketing succes van Princess: Aad Ouborg heeft een unieke manier van zakendoen. Rond zijn producten (o.a. Princess Sportsgear, Princess Hotels, Princess Traveller en Bourgini) organiseert hij evenementen, die veel publiciteit genereren. Op die manier maakt hij zijn merken wereldberoemd. Iedere keer bedenkt hij een bijzonder evenement om de aandacht te vestigen op zijn handelswaar.

Hoe maak je je evenementen onderscheidend?

Het hoeft niet veel geld te kosten om een uniek evenement te organiseren. Je moet er wel veel tijd en aandacht in steken. Daar waar anderen denken dat hun programma ‘af’ is, daar begint voor mij de uitdaging om het echt bijzonder te maken. Met een groep klanten, inkopers van huishoudelijke apparaten, bezocht ik bijvoorbeeld de Olympische Spelen van Peking. We maakten een boottocht in Hongkong en daar kwam Anky van Grunsven aan boord om de taart aan te snijden. Met champagne wensten we haar succes met haar kür die ze de dag erop zou rijden. De volgende dag zat ik met het hele gezelschap op de tribune en Anky won goud. Zo’n moment is onvergetelijk. Een jaar vooraf had ik Anky al benaderd om dit voor elkaar te krijgen. Je moet op tijd diep nadenken om je gasten te kunnen verrassen.

Wanneer je denkt dat je alles bedacht hebt en dat het programma staat, dan begint pas de uitdaging om het echt uniek te maken. Je moet ervoor zorgen dat je gasten er nog lang over na zullen praten.

Wat maakt je tot een goede organisator?

Je moet zelf de regie voeren. Artiesten spelen een belangrijke rol bij al mijn evenementen. Als ik samenwerk met artiesten adviseer ik ze om kort en krachtig op te treden, waar ook ter wereld, maar zeker in het Midden- en Verre Oosten. Op die manier blijft alle aandacht op hen gevestigd. Daarnaast gaat het om de details, je moet vooraf aan alles gedacht hebben. Ik loop mijn plannen wel honderd keer na om te kijken of ik nog iets kan verbeteren. Alleen als je overal aan hebt gedacht, kun je van het moment genieten.

Om een goede gastheer te kunnen zijn, verdeel ik bovendien de taken. De meeste plannen bedenk ik zelf, dan werk ik het verder uit met een paar collega’s. Dagelijks bespreken we de voortgang en we schaven aan de plannen. Kort voor het evenement betrekken we er meer mensen bij, voor het complete team moet dan duidelijk zijn wat hun rol is tijdens het evenement.

Wat is de succesfactor van jouw evenementen?

Op mijn evenementen kan iedereen goed met elkaar netwerken. Ik breng partijen bij elkaar die wat aan elkaar hebben. Ik neem bijvoorbeeld altijd artiesten en journalisten mee op reis. De artiesten krijgen hun publiciteit en de journalisten krijgen hun verhaal. Iedereen wordt er altijd beter van en uiteindelijk, als wij het goed hebben georganiseerd en iedereen tevreden is, wij ook. Ik wil het mijn gasten makkelijk maken om te netwerken. Daarom wil ik nooit te lang aan tafel; het is bij ons altijd voorgerecht, hoofdgerecht en dan koffie. Het voorgerecht is vaak staand en de koffie serveren we meestal in een andere zaal. Mijn evenementen mogen niet langer duren dan vier uur, op die manier kun je de energie hoog houden.

Welk evenement had jij zelf niet willen missen?

De Olympische Spelen in Beijing en Londen, hoe goed zo’n groots evenement georganiseerd is, dat vind ik geweldig!

eventmarketing succes Princess
Zakelijk evenement organiseren – tips

Het evenement dat niemand wil missen

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt bij het organiseren van evenementen die niemand wil missen.

Aaaaha! organiseerde een serie masterclasses voor organisatoren en verzamelde hun beste tips.

Die tips zijn gebundeld in het boek ‘Het evenement dat niemand wil missen

Tip!

Terugkomdag

We denken graag met je mee!
In een vrijblijvende, gratis brainstorm (videocall) helpen we je direct aan een aantal concrete ideeën.

Plan een online brainstorm

Het evenement dat niemand wil missen

Leestip! ‘Het evenement dat niemand wil missen – hoe organiseer je dat?’
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.

Bestel het boek