Natraject en verslaglegging - evenement organiseren

Verslag van jouw evenement

Hoe maak je een goed verslag van je evenement? Je kunt bijvoorbeeld een live cartoonist inzetten óf de inhoud vastleggen op een Wandverslag. Visuele verslaglegging maakt het makkelijker om uitdagingen om te zetten in concrete acties. Bovendien kun je een bredere doelgroep bereiken door het verslag na te sturen. Bij relatie-evenementen helpt een aftermovie goed om deelnemers te werven voor een volgende editie, die kunnen zich met zo’n filmpje een helder beeld vormen.

Het verhaal van jouw evenement

Ieder zakelijk evenement vertelt een verhaal; dat kan bijvoorbeeld gaan over innovatie, verbeterkansen of over het vieren van succes. Je wilt na afloop terug kunnen pakken op dat verhaal en je wilt het kunnen delen met een breder publiek. Grijp je evenement aan als een nieuwswaardig moment, bedenk vooraf welke inhoud je wilt vastleggen en in welke vorm je tot een aantrekkelijk verslag komt. Overweeg om tekenaars in te zetten of een videoreporter.

Wandverslag

Wanneer je een inhoudelijke bijeenkomst organiseert voor medewerkers, dan werkt het Wandverslag heel goed. Twee tekenaars vertalen de bijeenkomst in een manshoog kunstwerk. De kunstenaars vullen een wand van foamplaten met uitspraken en cartoons. Na afloop kun je dit Wandverslag een plek geven in het bedrijfspand. Op die manier blijven mensen nog lang napraten over het evenement.

www.wandverslag.nl

Event - wandverslag

Live cartoonist

Humor zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen. Een live cartoonist creëert diverse cartoons van wat er wordt gezegd en gedaan tijdens het evenement. De belangrijkste bevindingen, de opmerkelijkste zaken en het thema van de bijeenkomst worden op pakkende en duidelijke wijze gevisualiseerd.

De cartoonist werkt digitaal, waardoor je de tekeningen tijdens het plenaire programma op het projectie­scherm kunt vertonen. De illustraties kun je na afloop gebruiken in het verslag.

www.livecartoons.nl

Videoverslag

Video is als geen ander medium geschikt om de sfeer van een evenement weer te geven. De wereldberoemde TED-congressen produceren een filmpje van elke spreker. De verhalen maken zij daarmee beschikbaar voor een breed publiek. De filmpjes hebben de TED-congressen wereld­beroemd gemaakt en dankzij de filmpjes hoeven ze verder niet veel te doen om top-sprekers en bezoekers aan te trekken.

Het is niet eenvoudig om een goed inhoudelijk filmpje te maken van elke spreker. Daar heb je goede professionals en budget voor no­dig. Het is makkelijker en voordeliger om een kort nieuwsitem te produceren. Een kort videoverslag van het hele event is geschikt om na te sturen en te verspreiden via online vakpers en social media. Bovendien kun je het filmpje gebruiken om een vervolgevene­ment te promoten. Bij de uitnodiging kun je dan een link naar het filmpje meesturen. Genodigden kunnen zich daarmee een beeld vormen van wat zij kunnen verwachten. In een videoverslag kun je deelnemers laten vertellen hoe zij het evenement ervaren. Zo’n videoverslag moet niet langer duren dan 2 minuten, anders wordt het minder bruik­baar.

www.congresfilmpjes.nl

Vlogger

Vloggers delen hun dagelijkse leven in filmpjes. Die werkwijze kun je ook toepassen op jouw evenement. De live vlogger bezoekt je evenement en maakt er drie korte vlogs van, de filmpjes worden op locatie gemonteerd en direct on-line gezet. Het eerste filmpje deel je bijvoorbeeld in de ochtend, dan één in de middag en tot slot één na afloop. Ieder filmpje heeft een ander onderwerp, afgestemd op de doelstellingen van je evenement.

www.livevlogger.nl

Zakelijk evenement organiseren – tips

Het evenement dat niemand wil missen

Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt bij het organiseren van evenementen die niemand wil missen.

Aaaaha! organiseerde een serie masterclasses voor organisatoren en verzamelde direct hun beste tips.

Die tips zijn gebundeld in het boek ‘Het evenement dat niemand wil missen

Evenement organiseren – tips

Uitnodiging tips

Uitnodiging

Evenement organiseren

Hoe kun je de genodigden overtuigen om jouw zakelijke evenement te bezoeken?

Uitnodiging
IJzersterk programma voor je zakelijke evenement

IJzersterk programma

Evenement organiseren

Hoe kom je tot een ijzersterk programma voor jouw bijeenkomst? Hier vind je ons stappenplan.

IJzersterk programma
succesfactoren van succesvolle evenementen

Succesfactoren

Evenement organiseren

Wat kun je leren van organisatoren van succesvolle zakelijke evenementen als The Next Web en MBA in 1 dag?

Succesfactoren
Tip!

Brainstormsessie

We komen graag bij je langs. Niet voor een verkooppraatje, maar voor een inhoudelijke brainstorm. We verbinden onze ervaring en creativiteit aan jouw uitdaging. Zo’n afspraak is uiteraard vrijblijvend..

Plan een afspraak

Het evenement dat niemand wil missen

Leestip! ‘Het evenement dat niemand wil missen – hoe organiseer je dat?’
Veel praktische inzichten en tips, waar je direct mee aan de slag kunt.
Bestel het boek